پیامهای و نکات کوتاه در مورد دیابت نگارش دکتر محمدرضا واحدی جو در دیابت نوع 1  لوزالمعده انسولین کمی تولید می کند، و یا اصلاً تولید نمی کند. این نوع دیابت معمولاً در بچه ها و نوجوانان دیده می شود  اما می تواند در هر سنی بروز نماید. نشانه های دیابت نوع 1 معمولاً در زمانی کوتاه بروز می کنند. نشانه ها شامل افزایش تشنگی، نوشیدن آب به مقدار زیاد و تکرر ادرار، گرسنگی دائمی، از دست دادن وزن، تاری دید و خستگی شدید است.  دیابت نوع 2 فراوان‌ ترین شکل دیابت است. در حدود 85 تا 90 درصد افراد دیابتی به دیابت نوع دو مبتلا هستند و اغلب نیمی از آنها از بیماری خود بی اطلاع هستند. متاسفانه ظهور علائم بیماری در دیابت نوع 2، روندی بطئی دارد و اغلب هیچ علامتی در دیابت نوع دو دیده نمیشود. ممکن است سالهای زیادی از ابتلا به بیماری بگذرد ولی این علائم دیده نشوند و بیماران از ابتلا به دیابت نوع 2 بی خبر بمانند. شایعترین علامت دیابت نوع 2 بی علامتی است! توصیه میشود تا افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت به دلیل عدم وجود علائم بیماری در فواصل معینی تحت غربالگری قرارگیرند. انسولین یک هورمون است که از سلولهای بتای  جزایر لانگرهانس، واقع در بخش درون‌ریز لوزالمعده به خون ترشح می‌شود. در صورتی که لوزالمعده انسولین کافی نسازد  یا  اصلاً انسولین تولید نکند، یا سلولها به شکل مناسبی به انسولین تولید شده پاسخ ندهند بیماری دیابت بروز می کند. در صورت نبود یا کمبود انسولین در خون، بدن از چربی به عنوان منبع سوخت استفاده می‌کند. انسولین یکی از مهمترین عوامل موثر در  کنترل متابولیسم بدن می‌‌باشد. افراد بزرگسال با سن بیش از 30 سال که چاق هستند و یا پدر، مادر، خواهر یا برادرشان مبتلا به دیابت هستند یا میزان فشار یا چربی خون آنها بالاست باید به پزشک مراجعه کرده و تحت بررسی آزمایشگاهی قرار گیرند. مصرف زیاد غذاهای چرب، انواع فست‌فودها(مثل پیتزا و ساندویچ) و کم تحرکی سبب چاقی می شود و در این حالت خطر ابتلا به دیابت نوع 2 زیاد می شود. دیابت نوع2 بیشتر در بزرگسالان، به‌ویژه در سنین بیش از 30 سال دیده می ‌شود. چاقی و سابقه خانوادگی مهم‌ترین عوامل خطر ایجاد کننده  این بیماری هستند. مهمترین عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع 2 عبارتند از: سابقه خانوادگی دیابت در بستگان درجه یک،  چاقی و اضافه وزن،  بی تحرکی یا کم‌تحرکی،  چربی و فشار خون بالا.  ورزش یا تحرک جسمی و تغذیه مناسب (مصرف میوه و سبزیجات بیشتر، پروتئین کافی و مصرف قند و چربی کمتر) بهترین و کم هزینه ترین راه پیشگیری از دیابت و بسیاری از بیماری های غیرواگیر دیگر است. دیابت وعوارض وابسته به آن قابل پیشگیری هستند. زنان و مردان بالای 30 سال که اضافه‌وزن دارند و یا چاق هستند، درمعرض خطر ابتلا به دیابت هستند.  بزرگسالانی که پدر، مادر، خواهر و یا برادر آنها سابقه‌ی ابتلا به دیابت دارند درمعرض خطر ابتلا به دیابت هستند.  زنان و مردان بالای 30 سال که فشار خون ماکزیمم(یا حداکثر) مساوی یا بیشتر از mmHg140 و فشار خون مینیمم(یا حداقل) مساوی یا بیشتر از mmHg90 دارند، درمعرض خطر ابتلا به دیابت هستند.  خانم‌هائی که سابقه‌ی سقط‌های بدون علت مشخص یا سابقة مرده‌زایی و یا سابقه‌ی به‌دنیا آوردن نوزاد با وزن بیش از kg4 دارند، درمعرض خطر ابتلا به دیابت هستند.  خانم‌های باردار درمعرض خطر ابتلا به دیابت هستند و در اولین ویزیت بارداری توسط پزشک باید مورد بررسی قرار گیرند.  از هر 10 نفر بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 معمولاً 8 نفر آنها چاق هستند یا اضافه وزن دارند.  فرد مبتلا به دیابت بایـد همیشه وزن خـود را در حـد طبیعی نگه‌دارد. 21.    بیماران دیابتی بایداز مصرف قند و شکر تا حد امکان پرهیز کنند . 22.   ـ بیماران دیابتی باید از چاقی و اضافه وزن جلوگیری کنند. 23.   ـ بیماران دیابتی باید سبزیجات بیشتری استفاده نمایند. 24.   ـ بیماران دیابتی باید پاهای خود را تمیز نگه داشته و از پوشیدن کفشهای تنگ و گشاد پرهیز نمایند. 25.   از فشارهای روانی بر بیماران دیابتی پرهیز نمایید. 26.   ـ بیماران دیابتی از مصرف قند و شکر ، پولکی ، نبات ، مربا ، عسل ، نوشابه و خربزه و میوه های شیرین تا حد امکان خودداری کنید. 27.   ـ همواره قند خونتان را درسطحی نزدیک به محدوده طبیعی نگهداری نمایید. 28.   ـ ورزشهای در محیط باز مثل پیاده روی ، شنا ، دوچرخه سواری برای بیماران دیابتی بسیار مناسب است. 29.   ـ بیماران دیابتی حتما قبل از ورزش کردن با پزشک مرکز دیابت مشورت نمایند. 30.   ـ بیماران دیابتی که به عارضـه چشمی دیـابت مبـتلا هستند از ورزشهایی که با حبس نفس همراهنـد مانند بلند کردن وزنه های سنگین ، وزنه برداری و غیره خود داری نمایند. 31.   ـ پرخوری ، تشنگی و پرنوشی ، ادرار زیاد و تاری دید از علائم دیابت است. 32.   ـ در صورتی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستید سالی یکبار قند خون خود را آزمایش کنید. 33.   - باکنترل وزن و جلوگیری از چاقی ، ورزش منظم ، تغذیه مناسب و عدم مصرف بی رویه چربیها از بروز دیابت پیشگیری کنید. 34.   ـ یکی از عوارض بیماری دیابت ایجاد زخمهای خطرناک در ناحیه پاهاست. 35.   ـ دیابت بیماری قابل پیشگیری است. ـ پیشگیری دیابت راحتتر و ارزانتر از درمان است. 36.   ـ دیابت یکی از شایعترین علل نابینایی و قطع عضو است. 37.   ـ چاقی باعث بدتر شدن دیابت می شود . 38.   ـ کاهش وزن باعث کنترل بهتر قند خون میشود . 39.   ـ لازم است بیماران دیابـتی به جای سه وعده غذای روزانه تغذیه به دفعات بیشتر و با مقدار کمـتر داشته باشند. 40.   ـ کنترل دقیق تر قند خون = بروز کمتر عوارض دیابت. 41.   ـ برای مبتلایان به دیابت پیاده روی بهترین ورزش است. 42.   ـ یادگیری مهارتهای کنترل استرس را جزئی از برنامه های روزمره خود قرار دهید. 43.   ـ از موادغذایی فیبردار مانند سبزیجات ، میوه جات ، حبوبات و غلات بیشتر استفاده کنیم . 44.   ـ ورزش و تحرک را جزئی از برنامه روزانه خود قرار دهیم. 45.   ـ پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی با حداقل نیم ساعت پیاده روی در روز با ورزش منظم خود را در مقابل حملات قلبی محافظت کنیم